Lakner Tamás: az új NAT minden gyereknek esélyt ad a kulturális felemelkedésre

2020. március 20. péntek 15:00

Lakner Tamás: az új NAT minden gyereknek esélyt ad a kulturális felemelkedésre

A Pécsi Tudományegyetem (PTE) egykori dékánja, Lakner Tamás is részt vett a módosított Nemzeti alaptanterv (NAT) - ének-zene oktatásra vonatkozó részének - megalkotásában. Mint azt a művész lapunknak elmondta, a dokumentumot Kodály Zoltán nevelési koncepciója alapján dolgozták ki, amely esélyt ad a gyerekeknek a kulturális felemelkedésre.


Az elmúlt időszakban számos - általában politikai indíttatású - támadás érte a módosított Nemzeti alaptantervet, az ének-zenei részekről azonban nem hangzott el kritika.

A dokumentum megalkotásában Lakner Tamás, a PTE Művészeti Kar tanszékvezetője, egykori dékánja is részt vett. A Szélkiáltó együttes alapítója munkatársunknak úgy nyilatkozott, szakembertársaival közösen Kodály Zoltán koncepcióját vették irányadónak. Ennek a filozófiának a lényeges eleme a közösségben éneklés, hiszen az órán megszerzett ismeretek a „művészi alkotómunkában nyernek jutalmat".

Az énektanárok üdvözlik a módosított NAT-ot

Az Ének-zenét Tanítók Országos Egyesülete (ÉTHOSZ) - a kiadott állásfoglalásuk alapján - az új Nemzeti alaptanterv zenei részét alapvetően jónak, sőt kifejezetten inspirálónak tartja. A pozitívumok közé sorolták többek közt a kodályi zenei nevelési elvek alkalmazását, a népdal és a kórusének fontos szerepét, az értékközpontú szemléletet és az énekórák számának emelkedését.

A professzor úgy nyilatkozott, nem akarták teljesen átalakítani a korábbi NAT-ot, hiszen az is számos jó elemet tartalmaz, de szerettek volna egy új szemléletet közvetíteni.

- Az alaptanterv minden gyereknek esélyt ad a kulturális felemelkedésre - fogalmazott. - A népzenére és népdalra építettünk, hiszen ezen keresztül lehet közelebb vinni a diákokat a magaskultúrához, egyúttal a nemzeti identitásukat is erősíti - tette hozzá.

Hangsúlyozta, elérték, amit a rendszerváltás óta nem sikerült: az általános iskola ötödik osztályában is heti két énekóra lesz, a kóruspróbák pedig úgynevezett védett sávba kerültek, azaz nem lehet velük párhuzamosan más tanórát tartani.

Lakner Tamás kiemelte, a közös éneklés során a különböző képességű gyerekek együtt hozhatnak létre művészi értéket.

- A római költő, Horatius a művészet küldetését két szóban határozta meg: tanítani és gyönyörködtetni. A korábbi alaptantervekben - didaktikus értelemben - a tanítás dominált, mi azonban a gyönyörködtetést helyeztük előtérbe. A zeneművek kiválasztásánál a természetes élethelyzeteket, a korosztályi sajátosságokat és az életszerűséget vettük alapul. A népdalok ugyanis szükségből születtek, minden dal reakció egy adott élethelyzetre. A cél az, hogy a művekben a diákok - játékos formában - megtalálják önmagukat.

Kiemelte, a komplex látásmód kialakítása, vagyis rálelni a zene kapcsolódási pontjaira a körülöttünk levő világhoz, valamint a kreativitás fejlesztése szintén fontos szempont volt az alaptanterv kidolgozásakor.

Palotás Péter