Ötöde az M6/M60-as autópálya forgalma az M3-nak és az M5-nek

2011. május 03. kedd 18:55

Ötöde az M6/M60-as autópálya forgalma az M3-nak és az M5-nek

Nagyjából másfél millió autós utazott az M6/M60-as autópályán 2010. március 31-i átadása óta. Miután több olvasónk is arról számolt be, hogy a Pécsre vezető autópályán gyér a forgalom, kíváncsiak voltunk, más sztrádák mekkora forgalmat bonyolítanak le. Tömören összefoglalva: a többszörösét.

Az m60.hu nevű internetes oldal fórumában élénk diskurzus folyik az M6/M60-as autópályával kapcsolatban. Az egyik hozzászóló hívta fel a figyelmet arra a parlament honlapjáról letölthető dokumentumra (Fellegi Tamás miniszter leveléről van szó), amely a sztráda forgalmi adatait tartalmazza.

A csúcstartó

A magyarországi autópálya-szakaszok közül a legnagyobb forgalmat az M1-M7 közös részén mérik, itt egy nap több mint százezer autós halad át.

A számokat Németh Zsolt, a Jobbik pécsi országgyűlési képviselője kérte ki. Az adatokból kitűnik: az autópálya legforgalmasabb szakasza Pest megyében található, itt az egyik szelvényt több mint 1,8 millió autós vette igénybe 2010. március 31. és 2011. február 20-a között. Ez átlagban 5717 járművet jelent naponta.

Körülbelül kétezer autóval kevesebb, 3635 gépkocsi halad át az M60-as egyik baranyai szakaszán, mellyel ez a szelvény a sztráda legkevésbé igénybe vett részének tekinthető.

Bár a már említett fórumon is keveselték ezeket a számokat, összehasonlítottuk az M6-ost az ország más autópályáival, azt vizsgálva, azokhoz képest valóban jóval kisebb forgalmat bonyolít-e le a Pécsre vezető sztráda.

A Budapestet Nyíregyházával összekötő M3-as jelzésű autópályát a 2010-es adatok alapján Gödöllő közelében közel 38 ezren használták naponta, Mezőkövesdnél ez a szám 20 ezerre, Nyíregyháza határáig pedig hétezerre csökken. Nagyjából tehát hatszor nagyobb a keleti országrészen végigfutó pálya forgalma, mint a Pécsre vezetőé.

Hasonló az arányszám az M5-ös esetében is. A fővárosból Szegedre (onnan pedig egészen a határig) vezető autópálya Pest megyei részén átlagosan 35 ezer autó közlekedik egy nap, Csongrádban 17 ezer, Szeged közvetlen közelében pedig 3500.

- Az autópályák forgalmát több tényező befolyásolja - mondta a Pécsi Újságnak dr. Koren Csaba közlekedésmérnök, mikor a statisztikákkal kapcsolatban kérdeztük. - Fontos szempont, hogy az út mekkora lélekszámú településeket köt össze, ahogy az is, hogy mennyire fejlett az adott régiók gazdasága. Az tapasztalható, hogy a forgalom változása egyenesen arányos a GDP-mutató alakulásával - mondta.

Dr. Koren Csaba szerint az M6/M60-as autópálya egyik legnagyobb hátránya, hogy nem ér el a határig - s a legfrissebb információk szerint mostanában nem is fog -, így a déli országokba tartó autósok jelentős része inkább más útvonalon, főleg az M5-ösön közlekedik.

Képünkön: az M60-as autópálya


Palotás P. - Fotó: Dittrich Éva